WMOC 2018 – Mistrovství světa veteránů

se konalo v Dánsku na ostrově Oland v okolí hlavního města Kodaně ve dnech  6. – 13. 7. 2018. Program mistrovství zahrnoval pět závodů a tři tréninky (modely). První byla  7. 7. kvalifikace sprintu, 8. 7. navazovalo finále sprintu, 10. 7. byla kvalifikace pro obě lesní disciplíny, 11. 7. finále krátké trati a v pátek 13. 7. uzavíralo program finále na klasice.

Mistrovství se zúčastnilo asi 4000 veteránů ze 47 zemí, proběhly i doprovodné závody pro mladší závodníky. Nejvíce bylo Švédů (844), Finů (664) a Norů (553), Čechů bylo 146 a byli devátým nejpočetnějším národem. Nejpočetnější kategorií byla M70 se 419 závodníky v lesních disciplínách. Přihlášený byl i jeden závodník ze Švédska do kategorie M100, ale nakonec nestartoval, nejstarší tak byl jediný závodník v M95 z Finska, nejstarší ženy startovaly v kategorii W90.

KOB Kladno zastupovali Hanka a Jirka Cabrnochovi v kategoriích W60 a H60, kteří se zúčastnili mistrovství se zájezdem Haná Orienteering. Celkem nás jelo autobusem 65, z Čech, Moravy a Slovenska. Odjížděli jsme v pátek ráno z Prahy, autobus už ve dvě v noci začínal v Olomouci a večer jsme dojeli do centra závodů ve Farum Aréně na severu Kodaně. Ubytování jsme měli zajištěné až od soboty, tak jsme se ubytovali ve školní třídě na podlaze a šli si projít modelový trénink na sprint, i když už tam nebyly kontroly.

V sobotu se běžela kvalifikace sprintu v Horsholmu na severu Kodaně ve výzkumném parku, kde byly v lesoparku různé budovy, parkoviště, chodníky, cesty a téměř žádné převýšení.  Já jsem startoval v rozběhu M60-1, celkem jsme měli pět rozběhů, postupovalo se tak, aby v každém finále startovalo maximálně 80 závodníků, takže do finále postupovalo prvních 18 a tak dále. Hanka běžela W60-1, tato kategorie měla tři rozběhy, postupovalo 27 závodnic. Běžel jsem celkem dobře, udělal jsem pár drobných chybiček, ale byl jsem dost pomalý, Hanka bohužel dobírala antibiotika, tak šla pomalu a oba jsme postoupili do finále C. Po závodě jsme se jeli ubytovat do prázdninových bungalovů v chatové kolonii v Asserbo na severu ostrova.

Nedělní finále sprintu se konalo v samém centru Kodaně. Hodně stísněné shromaždiště přiléhalo k zámku Christianborg. Startovali jsme dost pozdě, tak jsme před startem obhlídli malou mořskou vílu a zástupy turistů kolem ní a další místní pozoruhodnosti. Závod probíhal zezačátku na dvorcích a vnitroblocích obytných domů, ke konci se dobíhalo historickým centrem a bylo to jednodušší. Přesto jsem tam udělal chybu, když jsem si nedal pozor, na které straně zdi je kontrola. Navíc jsme s Hankou běželi pomalu. Večer jsme mohli pogratulovat k titulu veteránského mistra světa v kategorii M80 Lojzovi Lázničkovi.

V pondělí byl model pro lesní disciplíny na druhé straně lesa od našeho ubytování. Vzhledem k požadavkům dánských ochránců přírody, ponechávat padlé stromy v lese, byla v mapě použita značka zelené čárky pro padlý, špatně překonatelný strom. Když s touto značkou před deseti lety přišel Zdeněk Lenhart, moc u nás nepochodil. Les na model nás trochu vyděsil, i bílá byla dost špatně průběžná, část lesa byly porostlé duny, v lese bylo víc pěšin i průseků než v mapě, trochu jsme měli obavy, co nás čeká při závodech. Odpoledne jsme zajeli na výlet do Helsingoru, prohlédli jsme si Hamletův zámek Kronborg.

V úterý následovala kvalifikace lesních disciplín, opět v lese u našeho ubytování. Kvalifikace probíhala stejně jako při sprintu, já jsem startoval opět v rozběhu M60-1, Hanka běžela W60-4. Tratě byly docela dost dlouhé, ale les byl naštěstí mnohem čistší a jednodušší než při modelu, tak se moc nechybovalo, až na předposlední kontrolu s kódem 220, kterou měly všechny kategorie a tak spousta lidí v domnění, že je to už sběrka odběhla zpět do lesa, někdy i na dost dlouho. I díky této kontrole mi těsně uteklo finále C a propadl jsem se do Déčka, Hanka se kvalifikovala opět do Céčka.

Ve středu se finále krátké trati běželo ze stejného shromaždiště, v jiné části lesa. Ve finále krátké trati byla také možnost změnit částečně výsledky kvalifikace pro trať klasickou. První dva z každého finále měli možnost postoupit do finále A, poslední čtvrtina z každého finále sestoupila o finále níž a naopak je nahradila první čtvrtina z finále nižšího. Les byl podobný jako při kvalifikaci, jen tam bylo víc zarostlých dun a terénních tvarů. Udělal jsem několik chyb, hlavně při dlouhých azimutech na kontroly na nevýrazných objektech, tak jsem se pro klasiku z Déčka nedostal. Naopak Hance závod vyšel a byla mezi postupujícími o finále výš a vybojovala si tak pro klasiku Béčko.

Následoval model pro klasiku v největším místním lese Gribskov, opět nás vyděsil les plný dun, prohlubní, hřbetů, bažinek a hustníků, pořadatelé nám asi chtěli ukázat to nejtěžší a nejzajímavější, co mají k dispozici. Odpoledne jsme odjeli na výlet do blízkého městečka Hillerod se zámkem Fredriksborg, obklopeným krásnými parky.

V pátek končil program závodů finálem na klasické trati v lese Gribskov. Les byl v první části vysoký, docela čistý a dlouhé postupy umožňovaly využívat cesty, ke konci jsme měli několik kontrol opět v zarostlých dunách, mezi bažinkami, tam už to bylo zajímavější. Tentokrát jsem moc chyb neudělal, a přestože se na mně už projevovala únava, byl výsledek trochu lepší. Hanka taky zaběhla v Béčkách solidně a dosáhla pěkného umístění.

Všechny závody se běžely za krásného počasí, v Dánsku asi bylo podobné počasí jako u nás, protože tráva byla spálená a všude sucho. Organizace závodů byla pečlivá, i když některé chybky se taky našly, například výdej map po závodě byl dost katastrofální, doprava trochu chaotická. Naopak před každým závodem byla cvičná mapka, která závodníky dovedla na start. Počasí nám umožnilo koupání v moři, z našeho ubytování jsme to neměli daleko na pláž. Celý zájezd s Haná Orienteering byl velmi vydařený, dobrá parta a po celou dobu dobrá nálada. V naší výpravě jsme měli veteránského mistra světa v M80 Aloise Lázničku, z dalších Čechů získal dvakrát stříbro v H55 Petr Henych, stříbro a bronz získala Jana Smutná v W55.

Více informací o závodech je na www.wmoc2018.dk

Příští WMOC bude v roce 2019 pořádat Estonsko v okolí Rigy, když to půjde, pojedeme zas.